Kazandıran başarılı bir iş fikri her girişimcinin hayalidir. Kazandıran iyi bir iş fikri bulmak istiyorsanız gerçek bir problemi çözmelisiniz.
En iyi başlangıç fikirlerinin üç ortak noktası bulunmaktadır. Bu fikirleri kendiniz için istemeli, kendiniz geliştirmeli ve diğer insanların uygulamak isteyecekleri bir şey olduğundan emin olmalısınız.
Microsoft, Apple, Yahoo, Google ve Facebook… Bunların hepsi bu şekilde başlamıştır.
1 – Innocent Drinks (Masum İçecekler)
Adam Balon, Jon Wright ve Richard Reed isimli üç arkadaş Cambridge Üniversitesini bitirdikten sonra piyasaya girdiler.
İki tanesi yönetim kurulu danışmanı oldu ve bir tanesi de reklam sektörüne girdi. Üçü de iyi para kazanıyordu ve Londra'da rahat bir şekilde yaşamlarını sürdürüyordu.
1998 yılında kayak tatili için bir araya gelen bu üçlü tatil esnasında yeni iş fikirleri üretmeye başladı.
Doğal içeriklere ve etik değerlere dayanan yeni bir tür smoothie ( meyveli buzlu içecek ) ürünüyle ilgili pazarda açıklık olduğunu fark ettiler.
Evlerinde altı ay boyunca farklı meyve karışımları denediler ve daha sonra konseptlerini test etmek için bir müzik festivalinde stant açmaya karar verdiler.
Devam edip etmeyeceklerine tüketiciler karar verecekti. Stantlarının önüne üzerinde "sizce bu içecekleri yapmak için işimizden ayrılmalı mıyız? " yazan bir tabela astılar. İki tane çöp koydular ve bir çöpte evet diğer çöpte hayır yazıyordu. Müşteriler boş şişeleri istedikleri çöpe atarak karar verdiler.
Ne mutlu ki evet kazandı. Balon, Wright ve Reed finansman için potansiyel yatırımcılara ve bankalara götürecekleri iş planını 11 kere yazdı ve yeniden düzeltti.
Konu başlığında "zengin bir tanıdığı olan var mı?" yazan e-postaları bulabildikleri herkese gönderdiler. Ve bir gün Amerikalı ve varlıklı bir iş adamı 250,000 poundluk bir yatırım yaptı.
Innocent Drinks ikinci senesinde 1 milyon dolar kazandı ve şu anda haftada 2 milyonluk smoothie satıyor. İngiltere'deki pazar payının %75'ine hakim. 2009 yılında Coca-Cola 30 milyon pounda şirketin %18'ini satın aldı.
Reed'e göre fikrinizden %70 eminseniz devam etmelisiniz. Çünkü %100 olana kadar beklerseniz asla karar veremezsiniz ve başka yere gidersiniz.
2. 99designs
Avustralyalı girişimci Mark Harbottle 1999 yılında garip bir karar aldı. 10 yaşındaki Kanadalı Matt Mickiewicz ile birlikte iş yapmaya karar verdi. Ancak bu hareket ona fazlasıyla karşılığını verdi.
Harbottle'ın belirttiğine göre kendisi 26 Mickiewicz 16 yaşındaydı. Harbottle, Mickiewicz'ı gördüğünde onun ne yaptığını bilen akıllı bir çocuk olduğunu anlamıştı. İnternet sitesi aracılığıyla bir haftada birkaç bin dolar kazandı.
Web geliştirici "Sitepoint" dotcom çılgınlığının yaşandığı dönemde büyük patlama yaşadı. Harbottle ve Mickiewicz web geliştiriciler için yazılı formda yüksek kalite içerik sağlamaya karar verdi.
Harbottle: "Müşterilerimiz bilgileri internetten alıyordu. Bizde bunu burada yığmaya karar verdik. Buna crowdsourcing yani bir proje veya internet sitesi gibi konuların çözümüne yönelik olarak çok sayıda insanın oluşturduğu topluluğun gönüllü olarak katkıda bulunması da diyebiliriz."
SitePoint geleneksel yayıncı olmak için iş modelini değiştirdi ancak devam eden online yenilikçiliği 99Designs'ın ortaya çıkmasına neden oldu.
Geliştiriciler ve tasarımcılardan oluşan büyük bir grup SitePoint'in forumunda düzenli bir şekilde bir araya gelerek Harbottle'ın deyişiyle "photoshop tenis" oynamaya başladı. Buradaki amaç hayali projeler için logolar çalışmak, beceriler geliştirmek ve arkadaşça rekabet etmekti.
Dinamik bir gün değişti. Küçük işletme sahibi biri bir gün topluluktan kendisi için marka yaratmasını istedi.
Bu grafik tasarım işinin dış kaynak kullanılarak yapılmasının devrimci bir yoluydu.
Mickiewicz'in belirttiğine göre bir süre sonra bu organik model güç kazandı ve yarışma düzenlemek isteyen her kişiden 10 dolar almaya başladılar. Kısa sürede ciddi gelir elde ettiler.
Yaşanan ani artış başka fikirlerin de doğmasına neden oldu ve yeni bir internet sitesi kurmaya karar verdiler.
Bu sitede işletmeler tasarım işlerini online olarak gönderebilecek, freelance tasarımcılar birbirleriyle en iyi çözümleri bulmak için yarışacak ve komisyonlu ödeme alacaklardı.
Beş sene önce açılan 99designs topluluğuna 45 milyondan fazla para ödedi. Avustralya, Amerika, Almanya, Fransa ve Londra'da 70 personeli olan işletme 2011 yılında finansmanını 35 milyon dolar arttırdı.
3. 1-800-FLOWERS
Amerikalı girişimci James McCann'ın barmenlik ve sosyal hizmet görevlisi olmak gibi sıradan bir kariyeri vardı.
Aslına bakacak olursanız CV'si pek iç açıcı değildi. Ancak bir gün silkelendi ve toptan satış modeli geliştirerek online öncülerden biri oldu.
McCann, Flora Plenty adını verdiği ilk çiçek outletini 1976 yılında açtı. Ancak 1986 yılında radikal bir hareketle "1-800-FLOWERS" diye akılda kalıcı telefon numarası aldı ve işletme adını da uyumlu olması değiştirdi.
McCann bu fikri tıraş olurken radyo dinlediği bir anda bulmuş.
Sonrasında firma isminin yanına ücretsiz telefon numarasını koydu ve online görünürlüğü olan dünyadaki ilk perakendecilerden biri oldu.
1990'ların başında McCann tarafından uygulanan birçok hareket günümüzde ki perakendecilikte standart haline geldi. Yeni girişimcilerin çoğu işletme isimleriyle telefon numaralarını bir araya getirirken internet sitelerinin de satışın çok önemli bir parçası olduğunu anladılar.
Firma 1999 yılında halka açıldı ve ismine ". com" ekledi. 2010 yılında 668 milyon dolarlık gelir elde etti.
4. Airbnb
2007 yılında San Francisco'da önemli bir tasarım konferansına katılacak kişiler şehirdeki otellerde bir geceliğine yer bulamayınca bir apartman dairesinin çatı katında yaşayan Joe Gebbia ve Brian Chesky bu kişilere kapılarını açtı.
Şehirdeki her otel doluydu Gebbia ve Chesky de kiralarını vermekte zorlanıyordu.
Evlerinin kapılarını bu yabancılara açtılar. Bu kişiler gece şişme yataklarda uyudular ve sabah kalktıklarında da ev yapımı kahvaltıyla karşılaştılar. Ve girişimci bu iki genç Airbnb'nin ilk temellerini attılar.
2 şişme yatak ve bin dolarla başlayan bu serüvene teknoloji dahisi Nathan Blecharcczyk'in de katılmasıyla kurucu ekip tamamlandı. Ekip konuklama modelini değiştirerek Airbedandbreakfast.com'la insanların kalmak istedikleri yeri kendilerinin belirlemesine izin veren bir sistem kurdu.
Konaklama fırsatının sınırlı olduğu büyük ölçekli etkinliklere odaklanan bu üçlü alışılmamış bir yolla nakit akışını arttırdı. Obama'nın Denver'daki Democratic National Convention'da gerçekleşecek konuşması onlar için bir fırsat yarattı. Çok sayıda mısır gevreği satın alıp üzerlerine "Obama's O's" ve "Cap'n McCain" yazan etiketler bastırarak seçim konuşmasından faydalandılar. Bu fikirleri de doğru etkiyi yaratınca mısır gevreklerinin kutusunu 40 dolardan 800 kişiye satmayı başararak 30.000 dolar kazandılar.
2008 yılında isimlerini Airbnb olarak kısalttılar ve kullanıcılar tek gecelik bir kanepe kiralamak yerine mülkler, yatlar ve hatta özel adalar için yer ayırtmaya başladı.
Geçen haziran ayında 10 milyonuncu kaydı aldılar ve bu kayıtların %75'i öncelikli pazarı olan Amerika'nın dışından yapıldı.
Bazı halkla ilişkiler felaketleri de yaşanmadı değil. Bir kadın kendi blogunda apartmanının bir Airbnb kiracısı tarafından rezil edildiğini yazdı.
Airbnb 192 ülke ve 33,000 şehirde hizmet vermektedir. Girişim sermayesi 120 milyon dolara yükselmiştir ve değeri 1,3 milyar dolardır.
5. Burt's Bees
Bal satıcısı Burt Shavitz 1984 yılında işsiz bir garson olan Roxanne Quimby ile karşılaştı. Ve balmumundan mumlar yaparak ekstra para kazanmaya karar verdiler.
İlk yıllarının sonunda satışlar 20,000 doları buldu. Etkileyiciydi ancak bu devam etmek için yeterli değildi.
Çift gazlı sobalarda doğal sabunlar ve parfümler pişirmeye başladıktan sonra bu ürünlere eşlik eden dudak merhemi satış patlaması yaşadı.
1991 yılında şirketleştiler ve şirket bir sene de yarım milyon mum ve aynı zamanda doğal sabunlar ve parfümler üretmeye başladı.
Quimby: "Gençlik yıllarımda bir gün eve geldim ve penceremden içeri bir anda bir şey girdi. Kar her taraftaydı. Çok soğuktu ve saat sabahın üçüydü. Param ve arabam yoktu. Şuna gerçekten inanıyorum ki başarı düştüğünüzde geliyor. Parlak bir fikirden ilham almadım ancak senelerdir biriktirdiğim bir düzine küçük karar beni başarılı yaptı. "
"Ürünler konusunda hassas değilim. Tutar yada tutmaz. Bir sürü farklı şey denedik. Bunlardan biri balmumlu dudak merhemiydi. İnsanlar balmumlu dudak merhemini balmumlu mobilya cilasından on kat daha hızlı alıyordu. Bir sonraki ürün de nemlendirici kremdi. Nemlendirici de mobilya cilasından daha iyi satıldı."
2009 yılında Burt's Bees 25. yılını 250 milyon dolarlık en yüksek geliriyle kutladı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder