Girişimci olmak için harika bir zamanda yaşıyoruz. Bunun sebebi, uzun yıllardır faaliyet gösteren ve dokunulmaz gibi görünen devler artık girişimlerin kazandığı rekabet gücüne karşı hassaslık gösteriyor.
Girişimlerin devlere karşı kazandığı başarılardan bazıları girişimciliğin motivasyon kaynağı haline geldi ve basın neredeyse her gün bu girişimler hakkında haberler yayınlıyor. Uber, Airbnb ve diğer paylaşım ekonomisi girişimleri, günümüz teknolojisinin avantajlarını kullanarak, neredeyse asırlık yaştaki firmaların dengesini bozuyor.
Uber'in tek başına 1694'ten beri hayatlarımızda olan kök salmış taksi kültürünü tehdit etmesi büyük bir değişimin habercisi. San Fransisko'nun en büyük taksi şirketi Yellow Cab Co-Op, Uber ile giriştiği rekabet sonucunda iflas başvurusunda bulundu.
Bazı girişimler ise teknolojinin en uç avantajlarına başvurmadan da devler ile başa çıkabiliyor. Buna örnek olarak tıraş bıçağı sektörü gösterilebilir. Gillette ve rakipleri yeniden kullanılabilir tıraş bıçakları satıyor ve gelirlerinin büyük bir bölümünü de bu bıçaklara yerleştirilecek olan kısa ömürlü jiletlerin satışından elde ediyordu. Bu stratejinin zamanının ötesinde olduğunu kabul etmek gerekiyor.
Bu iş modeli neredeyse bir asır boyunca işe yaradı. Çok basit ve sürdürülebilirdi; alternatifsiz görünüyordu. Gillette ve Schick yanılmıştı. Sürekli büyüyen devler, etraflarında olup bitene karşı kayıtsızlaştılar. Hatta rekabet etmeyi bırakıp, birbirlerinin hatalarını tolere etmeye başladılar. Bunun beraberinde kötü müşteri ilişkilerini doğurması an meselesiydi; fiyatlandırma ve hizmet açısından tam olarak öyle bunu yaşadılar. Hesaba katmadıkları ise vazgeçilmez olmadıklarıydı. Tüm olumsuzluklara rağmen, hep olduğu gibi büyümeye devam edeceklerini, kimsenin köklü devler ile rekabete cesaret edemeyeceğini düşündüler. Sonuç ise Dollar Shave Club, Harry's Razor Company, 800Razors, Shave Mob ve Dorco gibi iddialı ve tutkulu yeni girişimlerin pazara katılması oldu.
Ne kadar büyüklerse o kadar sert düşerler
Tıraş bıçağı pazarına giren girişimlerin bazıları, internet teknolojilerini kullanarak Gillette ve Schick'i gafil avladılar. Bu girişimlerin iş modellerinin internet olmadan da çalışabileceğini de belirtmek gerekiyor çünkü onları başarıya ulaştıran asıl şey, dev markaların fiyatlandırma ve sunum konularında savunmasız olduklarını fark etmeleri oldu.
Tecrübeli gözler, günümüzde milyarlarca dolar gelir elde eden her köklü devin, yaratıcı ve tutkulu bir girişim tarafından alt edilebilecek zayıflıklarını görebilir. Öte yandan girişimler arasındaki rekabetin yıpratıcı olmaması şartları büyümek için daha elverişli kılıyor.
Ürününü kullanmak zorunda olmaktan yıldığınız firmaları düşünün. Sizi yıldıran süreçleri nasıl iyileştirebileceğinize dair aklınızda birçok fikir olsa gerek. Söz konusu firmalar tüm dünyada faaliyet gösteren köklü markalara bile sahip olabilir, bu sizi korkutmamalı. Jilet sektörünün beş yaratıcı girişimi, 114 yaşındaki deve karşı gösterdikleri cesaret sayesinde var oldular. Günün sonunda, ne kadar büyüklerse düşüşleri de o kadar sert oluyor.
Bunu paylaş:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder