Publicis Group'a bağlı medya satın alma şirketi ZenithOptimedia 2016 yılına kadar reklam dünyasında yaşanacak gelişmelerle ilgili rapor yayınladı.
Yayınladığı raporda mobilde pazarda yaşanan büyümeye dikkat çekerken, mobilin ivmesiyle reklam endüstrisinin sürdürülebilir büyümeyi yakalayacağı da öngörüler arasında yer alıyor.
Küresel ölçekte ses getiren Publicis Omnicom, birleşmesinden sonra Kasım ayının sonunda M.C. Saatchi'den Walker Media'nın yüzde 75.1'ni alan grup birleşme rakamlarıyla şu anda 130.000'den fazla çalışanıyla geçtiğimiz yıl 22.7 milyar dolar gelir elde etti. Grubun dijital mecrada önemli bir parçası olan ZenithOptimedia'nın müşterileri arasında Nestle, Reckitt Benckiser bulunuyor.
Türkiye'nin reklam harcamasında küresel sıralamada ilk 10'a giremediği raporda 2016'da reklam pazarının en büyük payını televizyon reklamları almaya devam ederken, gazete, dergi ve radyo reklamları pazar payı kaybetmeye devam ediyor. Raporda reklam pazarının büyüme beklentisi yüzde 5'ken internet reklam pazarının büyümesi yüzde 15 olarak belirtilmiş.
gdp-internet-reklam-pazari.pngKüresel ölçekte gayrisafi milli hasılyla reklam harcamasının karşılaştırıldığı tabloda ekonomi önümüzdeki 3 yıl yüzde 6'nın üzerinde büyürken reklam harcamaları yüzde 5.5'a yakın bir ortalamada büyüme gerçekleştiriyor. 2014'de yüzde 5,3'e, 2015 ve 2016'de yüzde 5,8'e yükseleceği öngörülüyor. Büyümenin arkasındaki güç ise yazının başında belirttiğim gibi mobil teknolojinin gelişmesi ile reklam alanlarının artmasına bağlanmış.
Bölgeler bazında reklam pazarında büyüme
internet-reklam-pazar%C4%B1-bolgesel.pngReklam pazarındaki büyüme hemen hemen her bölgede devam ederken Dış Avrupa olarak tanımlanan (PIIGS) Portekiz, İrlanda, İspanya, İtalya ve Yunanistan'ın bulunduğu bölgede pazarda yüzde 1′ yakın küçülme bekleniyor. Kuzey ve Merkez Avrupa'da büyümeyse yüzde 2.4'le en düşük artışların başında geliyor. Çin'in bulunduğu bölge yüzde 10'un üzerinde büyüme dikkat çeken bölgeler arasında yer alıyor.
Kuzey ve Merkez Avrupa'da gelecek yıl yüzde 2.4 büyüme beklentisini devam eden yıllarda beklentiyse 2015'te yüzde 2.6 ve 2016'ta yüzde 2.8. Türkiye'nin de yer aldığı Doğu Avrupa ve Merkez Asya'da bir yıl içerisinde yüzde 9.5 büyüme beklenirken burada dikkat çeken ülkeler Rusya ve Ukrayna olarak belirtilmiş.
Kuzey Amerika'da 2014 ve 2015 için yüzde 4.6 büyüme öngörülen raporda büyümenin ana kaynağı Kış olimpiyatları ve seçimler olarak belirtilmiş. Güney Amerika gelişmekte olan ülkeler arasında yer alan Brezilya'nın da etkisiyle yüzde 9.7 büyüme ve takip eden yıllarda iki haneli büyüme öngörülüyor.
Reklam pazarında büyümeye katkı yapan 10 ülkereklam-pazarina-en-fazla-katki-yapanlar.jpg Reklam pazarında büyümeye katkı yapan ülkeler arasında ilk sırayı ABD alıyor. Kuzey Amerika'da yüzde 4.6 büyüme öngörüsüne rağmen pazarın halihazırda ki büyüklüğü ABD'nin sadece 2014 yılında pazarı 23 milyar dolar büyütmesiyle neticeleniyor. Çin ve Endonezya bölgesinde yüzde 10.5 büyüme bu grafikte yansımasını gösteriyor ve iki ülkeyi ABD'den sonra en fazla büyümeyi gerçekleştirecek pazarlar arasında yer aldırıyor. Grafikte dikkat çeken noktalardan biriside 10 ülkeden 7'si gelişen ekonomiler arasında yer alıyor olması.
ilk-on-reklam-pazari.pngReklam pazarında en büyük 10 ülkenin karşılaştırıldığı tabloda ilk 4'ün 3 yıl içerisinde değişmeyeceğibeklentisi var. Fransa ve Kanada büyüme hızının yavaşlığıyla yerlerini Rusya ve Endonezya'ya bırakıyor. Fransa'nın 12. sıraya Kanada'nınsa 17.sıraya gelmesi bekleniyor. Çin, Japonya ile arasında ki farkı kapatırken dünyanın en büyük reklam pazarı olan ABD 2016'da da en yakın ülkeyle olan Japonya'yla arasında önemli bir farkı barındıyor.
İnternet reklam harcamaları
Reklam harcamalarının içerisinde en fazla büyüyen pazarın açık ara internet olduğu belirtilirken büyüme hızı 2013'te yüzde 15.8 olarak belirtilmiş. Yıllık büyüme öngörüsüyse iki haneli devam ediyor beklenti minimum yüzde 15. Display reklam yüzde 19 yıllık büyümeyle en hızlı büyüyen alt kategori olurken burada ana etken sosyal medyada yüzde 28 artan envantere başlanmış.
Reklam verenlerin marka oluşturmak için sosyal medyanın önemini anladıklarını vurguluyan raporda dikka çeken noktalardan biriside medya satın alma şirketlerinin hem televizyon reklamı hemde online video için paketler hazırlıyor olması. İlginin artmasıyla online video reklamları geleneksel medyadan önemli bir pay alacak.
internet-reklam-harcama-t%C3%BCrleri.jpg
İnternet reklam harcamalarını türlerine göre ayırarak 3 yıl beklentisilerini açıklayan raporda arama motoru reklamları iki haneli büyümesini devam ettiriyor. Yıllık yüzde 14 büyümeyle 2016 yılında 71 milyar dolar büyüklüğe ulaşması beklenen arama motoru reklamcılığının içerisinde arama sonuçlarında ücretli görünmek, tıklanarak aranmak ve mobil arama sonuçları da dahil edilmiş. İlan sitelerinin yoğun olarak kullandığı reklam modeli olan listeleme reklamlarıysa büyümeye devam etmesine karşın büyüme hızı diğer kanallardan daha düşük kalacağı tahmin ediliyor.
Reklam türlerine göre pazara katkısı
reklam-turlerine-gore-pazara-katkisi.png
Reklam türlerine göre pazara katkısının da sıralandığı raporda aslında hangi reklam türünün ne kadar büyüyeceği, küçüleceği gösterilmiş. Mobil reklamlarda 31 milyar dolar büyüme beklenirken, televizyonda ki büyüme bize internete ilgi olmasına karşın geleneksel medyanın gücünü devam ettireceğini gösteriyor. Buna karşılık dergi ve gazete pazarı toplamda 6 milyar dolara yakın reklam pazarını kaybediyor.
İnternet pazarının mobil ve masaüstü olmak üzere ikiye ayrıldığı pazarı topladığımızda reklam pazarının büyümesine en büyük katkıyı yapanın internet olduğunu görüyoruz. 52 milyar dolar büyümeyle reklam pazarının katalizörü oluyor. İnternet reklamlarının motoruysa mobilden geliyor. Gelecek 3 yılda mobil reklam pazarının ortalama yüzde 50 büyümesi bekleniyor.
Mobil reklam pazarının 13.5 milyar dolardan 2016'da 45.4 milyar dolara çıkması bekleniyor. Bu da mobil reklamların radyo, dergi ve açık hava reklamcılığını geçerek 4. en büyük mecra olacağını gösteriyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder