BTK telefonların kayıt altına alınma süreçlerini 4 farklı liste ile sınıflandırıyor. Bunlar; beyaz, gri, siyah ve eşleştirilmiş beyaz. Telefonu ilk satın aldığınızda cihazınız
İtlahatçılar, ilgili mevzuat çerçevesinde yurt dışından toplu olarak ithal ettikleri cihazlara ait IMEI numaralarını kuruma bildirir
Cihazın daha önce beyaz listede olup olmadığına ilişkin kontrolü
IMEI numarasının kayıp, çalıntı veya elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş olarak belirlenip, belirlenmediğine ilişkin kontrolü
gibi kontrollerden geçerek beyaz listeye alınıyor. Vergisi yatırılarak pasaport kaydı yani yolcu beraberinde getirilen cihazlarda bu sınıfta yer alıyor. IMEI numaraası klonlanmış cihazlar ise kara listeye düşüyor. Beyaz listeye sahip bir cihazı satın aldıktan sonra kara listeye oradan da eşleştirilmiş beyaz listeye geçiş süreci yazımızın temelini oluşturuyor.
Gelen mesajda da yazdığı gibi ilk yapmanız gereken telefonu satın aldığınız yeri aramak olmalı. Telefonu satın aldığınız X firmasını aradığınızda alacağınız cevap şu olacaktır "Yaşamış olduğunuz sorundan dolayı üzüldük fakat konu bizimle alakalı değil. Telefonunuzun üreticisi olan, Türkiye'de büyük bir pazar payına sahip olan Y üretici firmasını arayın". Akıllı telefon pazarında büyük bir paya sahip olan Y firmasını aradığınızda ise teknoloji devi şirket telefonu satın aldığınız X firmasının suçlu olduğunu IMEI numaralarının firmaları tarafından kesinlikle üçüncü kişilerle paylaşılmadığını belirtecektir. Hatta yaşamış olduğunuz IMEI klonlama durumunun sadece sizin başınıza gelmediğini gayet olağan bir durum olduğunu belirterek yetkili servislerine giderek telefonu cep telefonunu numaranızla eşleştirmeniz gerektiğini söyleyecektir.
Bundan sonra önünüzde iki yol var:
IMEI klonlama sürecini yaşayan binlerce kişinin yaptığı gibi yetkili servise gidip telefonunuzu cep numaranız ile eşleştirme
Tüketici hakem heyeti veya tüketici mahkemesine şikayette bulunmak
İlk olarak birinci seçeneği denemek isterseniz, telefonunuz bundan sonra sadece tek bir numara ile çalışacaktır. Çünkü eşleştirme … IMEI numarasına sahip cihazının sadece … şu numara ile çalışması üzerine kurulu. 2 yıl garantili olarak almış olduğunuz akıllı telefonunuzun daha garantisi bitmeden böyle bir durumla karşı karşıya kalması sizi ikinci seçeneği denemeye yönlendirecektir.
İkinci seçenekte yani bağlı bulunduğunuzun İlçe Tüketici Hakem Heyetine veya Tüketici Mahkemesine başvurmanız gerekiyor. Burada Tüketici Hakem Heyetine mi yoksa Tüketici Mahkemesine mi başvurmanız gerektiği her sene yayınlanan alt parasal sınır ile değişiyor.
01.01.2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere tüketici sorunları hakem heyetlerinin kararlarının bağlayıcı olacağına ilişkin üst veya tüketici mahkemelerinde delil olacağına ilişkin alt parasal sınır 1.191,52 TL,
Büyükşehir statüsünde bulunan illerde faaliyet gösteren il hakem heyetlerinin uyuşmazlıklara bakmakla görevli ve yetkili olmalarına ilişkin alt parasal sınır 3.110,58 TL olarak tespit edilmiştir.
IMEI numarası klonlanmış cihazının 1191,52 TL'den daha ucuz olması durumunda İlçe Hakem Heyetine başvurunuzu yapmanız gerekiyor. Eğer bu tutarın üstünde ise başvurunuzu Tüketici Mahkemesine yapmanız daha doğru olacaktır. Kaymakanlık bünyesindeki İlçe Tüketici Hakem heyetinde durumunuzu anlatan bir dilekçe doldurmanız sonrasında görevli memur size firma yetkilileri ile karşılıklı görüşme yapılacak yani yüzleştirme yapılacak tarihi belirtir. 30 gün içerisinde telefonunuzun kapanma riski olduğunu Tüketici Hakem Heyeti başvurunuzda belirtmeniz ve alabildiğiniz kadar erken bir tarihe randevu almanız menfaatinize olacaktır.
Tüketici Hakem Heyeti sizin dilekçenizi aldıktan sonra şikayet ettiğiniz X firmasına sizin dilekçenizin bir örneğini yollayarak ilgili dilekçe için savunma talebinde bulunuyor. Randevu tarihine kadar X firmasının Tüketici Hakem Heyetine savunmasını göndermesi gerekiyor. Hakem Heyeti gelen bu savunmaya ve sizin dilekçenize göre bir karar veriyor. Eğer X firması Tüketici Hakem Heyetine randevu tarihine kadar savunmasını yollamazsa (okurumuzun başvurusunda X firması savunmayı zamanında sunmamış) Tüketici Hakem Heyeti sizin lehinize karar verecektir. Dilekçenizde de belirttiğiniz gibi IMEI klonlanmasının "Ayıplı Mal" olarak sayılması ve değiştirmesine karar veren Tüketici Hakem Heyeti tarafından verilen karar arasında en dikkat çeken ise "Telefonun değiştirilmesine karar verilmiştir. Bu karar firma tarafından uygulanmak zorundadır" bilgisi. Tüketici Hakem Heyetinin aldığı kararın uygulanması durumunda firmayı icra mahkemesine vererek,Hakem Heyetinin aldığı kararı delil olarak kullanabileceğiniz bir süreçle firmayı karşı karşıya bırakabilirsiniz. Ayrıca firmadan telefonunuzun değiştirilmesi yerine fatura miktarının TL olarak tarafınıza ödenmesini de talep edebilirsiniz. Buraya kadar herşey sizin lehinize gelişmiştir fakat X firmasının savunmasında yer alan "Mahkemece her ne kadar IMEI numarası değiştirilmiş ürünün ayıplı olduğu gerekçesiyle karar verilmiş ise de, ürünün IMEI numarasının klonlanmasının satış tarihinden önce mi sonra olduğu, davaya konu olan ürünün üretim sırasında IMEI numarasının klonlanmasını önleyici yönde tedbir alınıp alınmadığının araştırılması" cümlesinin yer alması bu işin burada bitmediğinin bir göstergesidir.
Tüketici Hakem Heyetinin vermiş olduğu kararla X firmasını arayıp telefonunuzun yenisini talep ettiğinizde telefonu değiştirme yetkisinin Türkiye'de akıllı telefon pazarına önemli bir yere sahip olan Y firmasında olduğunu, Y firmasının değiştirme konusunda karar vereceğini söylemesi Y firmasına kararı iletmenizle sonuçlanır. Fakat tıpkı Tüketici Hakem Heyeti başvurusu öncesinde yaşanan X-Y arasında yönlendirme krizi yine karşınıza çıkar. Y firması değiştirme işleminin X firması tarafından yapılacağını kendilerinin bu konuda yardımcı olmayacağını belirterek sizi X firmasına yönlendirir. İşler iyice karışmaya devam ederken sizde bu süreçte git gide yıpranmaya devam edersiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder